هیئت اندیشه ممتحم آکیف


این پنل که در بستر آنلاین سازماندهی شده بود ، با نظارت وفا کایا آغاز به کار کرد.

به عنوان میهمان کنفرانس دانشگاه سامسون (سامو) اعضای دانشکده جامعه شناسی دکتر یاشار یسیلیورت و دکتر Adem Ince شرکت می کند. دکتر یاشار یشیلیورت “جامعه ، ملت و ملی گرایی در مهمت آکیف” ، دکتر آدم اونس سخنرانی هایی با عنوان “تخیل ایده آل انسان در ممتحم آکیف” داشت.

“ملی گرایی ممتحم آکیف یک ملی گرایی مبتنی بر دین ، ​​علیه تجزیه طلبی و نژادپرستی است”

با بیان اینکه مهم است که از منظر جامعه شناسی به مشکلات این جامعه نگاه کنیم ، دکتر یاشار یشیلیورت گفت: “هر مفهوم بر دوره ای که در آن زندگی می کند تأکید دارد. ارزیابی اینکه آیا مفاهیم این دوره با جامعه شناسی امروز منطبق است مهم است. این ادبیات به خصوصیات اجتماعی این دوران می پردازد. جامعه شناسی ادبی نیز از تعامل بین مفاهیم ادبیات و جامعه شناسی ناشی می شود. با Mehmet Akif بیشتر در چارچوب ایدئولوژی اسلام گرایی برخورد می شود. با این حال ، این آن را محدود می کند. رساله اصلی مهمت آکیف بازگشت به اسلام در زندگی اجتماعی است. وی با نشان دادن این مسئله در تمام آیات خود ، بیان می کند که به عنوان نجات در اسلام و اطراف آن است. زیرا او می گوید که فساد با دور شدن از اسلام اتفاق می افتد. با روشنگری می بینیم که دین از زندگی اجتماعی حذف شده و در یک زمینه کاملاً سکولار قرار گرفته است. از نظر ملی گرایی ، در حالی که ضیا گوکالپ ملت را در درون یک وحدت فرهنگی می بیند ، اما مهمت آکیف از ملت و امت مترادف استفاده می کند. از یک ملت بودن تقریباً مترادف با یک ملت بودن است. در آثار او همچنین می بینیم که به جای یکدیگر استفاده می شوند. اگرچه مهمت آکیف مخالف ناسیونالیسم بود ، اما ملی گرایی و استقلال را در سرزمین های آناتولی پذیرفت. ملی گرایی ممتحم آکیف علیه همه تجزیه طلبی و نژادپرستی است. “ملی گرایی ممتحم آکیف یک ملی گرایی است که مبتنی بر دین است.”

“من فکر می کنم گونه شناسی آسام ماهیتی تاریخی و ناقص دارد.”

دکتر با بیان اینکه مهمت آکیف یک روشنفکر اسلام گرا است ، دکتر آدام اینچه گفت: “همانطور كه ​​در هنگام آماده سازی برای ارائه به منابع نگاه می كردم ، شخصیت عاصم را در تخیل ایده آل انسانهای ممتحم آكیف دیدم. فکر می کنم آسام شخصیتی است که توسط Mehmet Akif به روز نشده است. من Asım را نوعی گونه شناسی می دانم که تمدن اسلامی را درونی می کند. سالهایی که آسام در آن شکل گرفته است معمولاً سالهای پس از جنگ چاناکاله است. Asım به عنوان یک فرد مستحکم ، چه به عنوان ذهنی علاقه مند به ورزش و چه به عنوان یک روح ارائه می شود. یک حالت ذهنی وجود دارد و در این دوره نیز جنگ وجود دارد. Asım راهی برای مبارزه روانی و جسمی دارد. امید آسام دوباره بر پایه جوانی خود مهمت آکیف است. قهرمان پویا انتظار دارد که او همزمان با قهرمانی که از نظر اجتماعی و شخصی دارای انرژی و علاقه به ورزش است ، اخلاق مدار باشد. درباره آکیف آسام: “شما باید بتوانید هیجان خود را احساس کنید ، اما نباید با احساسات خود رفتار کنید. اگر با احساسات خود پیش بروید ، این تجارت پیش نخواهد رفت. ” وقتی می گویم اگر با احساساتت پیش بروی ، قطعاً لعنتی خواهی کرد ، من آن را تجربه کرده ام ، منظور او این است که شکست خواهی خورد. مهمت آکیف شخصیتی کند و تنبل است که عاشق تنهایی است و دوست ندارد در جامعه زیاد باشد. اما ما او را مبلغ فداکار جامعه می دانیم. او به عنوان مردی دیده می شود که تمدن خود را می داند و درک خود را به عنوان بخشی از این ملت درک کرده است. وقتی به دوران استقلال پس از جنگ نگاه می کنیم ، می بینیم که اسام به تدریج تغییر کرده است. محمد آکیف به روشنی از مکتب ، علم و انقلاب حمایت می کند. او می گوید که نمی توان با به دار آویختن یک مرد با حمله به باباعلی انقلابی ایجاد کرد ، او باید منطقی باشد. می بینیم که محمد آکیف خواهان تحول علمی بیشتری با شخصیت عاصم است. صفاحات شامل 7 کتاب است ، نه 6 کتاب. من زندگی مهمت آکیف را در 7 کتاب می بینم. در این رابطه ، من شخصیت عاصم را به عنوان یک شخصیت تاریخی می بینم. “

اندیشه مهمت آکیف این پنل پس از شرکت فعال مخاطبان و جلسه پرسش و پاسخ به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید